Salam Kasih Dariku ;

Assalamualaikum & Salam Sejahtera. Terima Kasih byk2... Thanx a lot... Arigato... Gambsahabnida... sbb sudi singgah & belek2 dapurku ini. TERIMA KASIH & SELAMAT MENCUBE kepada yang sudi ingin mencube resepi2 yang ada di sini. Saya budak baru belajar. Hehehe... Mula ghairah & bersemangat dgn ape jua masakan sejak bergelar isteri & jadi surirumah. Sejak itu, setiap hari dok belek majalah2 resepi, internet & ape jua sumber utk mencari sesuatu yg menarik untuk dimasak & dijamu buat suami tercinta. Setiap hari jua cuba untuk belajar sesuatu yg baru. Tapi skang, berusaha untuk cube masak best2 sebab dah sibuk dgn kerja... Moga kalian dapat memberikan semangat & sokongan serta pandangan yg berguna buatku... Silalah FOLLOW, COMMENT & VOTE blog saya ini. Terima kasih daun kari... Lain kali dtg la cni lagi... hehe (~_^) Sebarang pandangan, bolehlah email saya di yayang.nasir@gmail.com atau pun YM : yayang2332. terima kasih.



Anda suke blog ini?

Jemput-jemput Nasi & Ikan Bilis, Pengat Pisang

Wednesday, April 20, 2011
Selamat Malam Sayang.... Selamat Malam kasih.... hehehehe layan lagu Faizal Tahir pulak... Tak pelah.... Honestly, aku minat FT. Lantakla org nak kate ape... hehe... Orang pertama yang TAK SOKONG aku yang tang ni.... sape lagi kalau bukan En Suami. Haha..! Ade unsur2 kejelesan la tu... "Ala abangku sayang... sayang SAYANGKAN abang sorang je..." Hehhehehe.... *wink*

Okla, since ada orang nak berdiet & sesungguhnya sapa lagi yang nak sokong kalau bukan isteri sendiri. So, duk fenin2 lalat jugak aku memikirkan what is the best cuisine for tonite. Tghri td, aku lapo, aku goreng ikan sekor, makan ngan sambal nasi lemak (sambal hubby bawak balik dari tempat keje). So, ade nasi lebih... ala, nak masak lauk2, ade orang xnak makan nasi malam ni. So, tingggg.... idea! Aku buat la Jemput2 Nasi & Ikan Bilis. Lps tu, ada la sesisir pisang berangan tuh. Lame2 kang, masak benor plak. Busuk... So, aku belasah suka hati aku, aku buat la Pengat Pisang. Bondaku kate, nak sedap buat pengat pisang ni, guna pisang tanduk ke...pisang abu ke... pisang emas ke... hurmmm, bonda, xpelah ye... tp, sedap jugak... hehe... Kunun2 nak bg jiran sebelah yg baru pindah ni.... tp, alamak... tinggal sket plak.... (hehe tu tandenye ape? Lu pikirlah sendiri.... eekkekkekkekke)

Okla, jom tgk ape yang aku masak petang td...

(1) Pengat Pisang

Bahan2 :

  • 4 batang pisang (potong 3)
  • 2 helai daun pandan (diikat)
  • 5 cawan air
  • 200ml santan pekat (aku gune santan kotak tu...)
  • 1/4 gula pasir
  • 1 sb madu
  • 1/2 sb gula perang (kalau ada gula melaka lg sedap...ni sbb belasah ape yg ade kat umah...)
  • secubit garam
  • 3 sb tepung gandum (dibancuh sedikit dgn air & sedikit madu)

Cara2 :

  • Masak air & masukkan daun pandan, gula pasir & secubit garam. Masak sehingga mendidih. Kemudian, masukkan sedikit2 tepung gandum yang telah dibancuh tadi menggunakan sudu kecil. Kacau & tunggu sehingga mendidih. Kemudian masukkan santan, pisang. Kacau selalu. Masukkan madu & gula perang. Sebaiknya rasa dahulu & ikut selera sendiri. Lagi sedap kalau pengat ni manis2 buah. * kalau nak sedap lagi, boleh jugak letak ubi kayu & sagu.

(2) Jemput-jemput Nasi & Ikan Bilis

Bahan2 :

  • 5 sb tepung gandum
  • 1/2 cawan nasi (kisar dgn sedikit air)
  • 2 genggam ikan bilis (dibasuh)
  • Sedikit lobak merah yang dihiris halus
  • Sedikit bawang merah (potong dadu) - aku xletak sbb cam malas lak tadi...hehe
  • Garam secukup rasa
  • 1 sk secukup rasa (ala...yg macam TUMIX tu...)
  • Sedikit air panas
  • Minyak untuk menggoreng

Cara2 :

  • Bancuh tepung gandum dengan sedikit air panas. kacau rata. Masukkan bahan2 lain termasuk nasi yang telah dikisar tadi. kacau rata & pastikan adunan tidak terlalu cair. Panaskan minyak & pastikan ianya betul2 panas dengan api yang sederhana. Masukkan adunan sedikit demi sedikit dengan menggunakan sudu. Tapi, aku guna tangan sbb nampak cumell.. hehe. Pastu, pastikan ianya masak kekuning2an atau kalau suka garing, sampai garing. Jgn lama sangat... nanti geseng.. hehe.. Ulangi langkah yang sama sehingga adunan habis. Sedia dimakan bersama sos cili. Since aku malas nak buat sambal, makan ngan sos thai je. But, still kenyang utk dinner kami & menyelerakan jugak... :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...