Salam Kasih Dariku ;

Assalamualaikum & Salam Sejahtera. Terima Kasih byk2... Thanx a lot... Arigato... Gambsahabnida... sbb sudi singgah & belek2 dapurku ini. TERIMA KASIH & SELAMAT MENCUBE kepada yang sudi ingin mencube resepi2 yang ada di sini. Saya budak baru belajar. Hehehe... Mula ghairah & bersemangat dgn ape jua masakan sejak bergelar isteri & jadi surirumah. Sejak itu, setiap hari dok belek majalah2 resepi, internet & ape jua sumber utk mencari sesuatu yg menarik untuk dimasak & dijamu buat suami tercinta. Setiap hari jua cuba untuk belajar sesuatu yg baru. Tapi skang, berusaha untuk cube masak best2 sebab dah sibuk dgn kerja... Moga kalian dapat memberikan semangat & sokongan serta pandangan yg berguna buatku... Silalah FOLLOW, COMMENT & VOTE blog saya ini. Terima kasih daun kari... Lain kali dtg la cni lagi... hehe (~_^) Sebarang pandangan, bolehlah email saya di yayang.nasir@gmail.com atau pun YM : yayang2332. terima kasih.



Anda suke blog ini?

Ikan Selar Masam Manis, Okonomiyaki a.k.a Pizza Jepun

Wednesday, April 6, 2011
Hehehehe mesti korang tensen. Sorila... ni pun lauk kelmarin aku masak. Yang pizza jepong tu saje2 plak teringin nak try test. Ala...simple je. Sedap pun sedap wp aku xikut resepi asal bolat2 (dari JintanManis.Com Tq Ros, hehe), sbb bhn xcukup. Ni sauk je ape yg ade kat dalam fridge.

Tak yah nak cot-cet panjang2. Jom kite tgk resepi2 nye.... layannn..... zassss....hehe

(1) Ikan Selar Masam Manis

(tgk la... ikan aku menganga besar tu....hehehe)

Bahan2 :

  • Ikan selar sekor (goreng dengan sedikit tepung jagung, kunyit & garam)
  • 2 sb cili kisar
  • 1 biji bawang besar (potong dadu)
  • 2 ulas bawang putih (ketuk je)
  • 2 sb sos cili
  • 1 sb sos tomato
  • 1 sb jus lemon
  • sedikit mix vege

Cara2 :

  • Panaskan minyak. Tumis bawang besar & putih hingga naik bau. Kemudian masukkan bahan2 lain. tambahkan sedikit air jika perlu kuah. Kemudian, setelah masak, curahkan kuah ke atas ikan yg telah digoreng tadi.

(2) Okonomiyaki @ Pizza Jepun

(Resepi asal : JintanManis.Com)

Bahan2 :

(untuk bancuhan tepung okonomiyaki - dapat 4 @ 5 keping saiz sdhn)

  • 120gm tepung gandum
  • 1/2 sk garam
  • 1 biji telur
  • 150ml air
  • 1/2 sk baking powder
  • 1 sk serbuk dashi (aku xletak sbb xdek...hehe)

Bahan campuran lain :

  • 150gm kobis yg dicincang halus
  • 5 ketul kanikama (crabstick) - potong kecil (aku xbuh...xdek)
  • sdkt hirisan daun bawang
  • sdkt hirisan tako (octopus) - hiris nipis (aku xbuh...xdek gak)
  • 1/2 cwn tenkasu (adunan tempura goreng kosong) (aku xbuh jugak)
  • sdkt minyak masak
  • bbrp titis minyak bijan

Untuk topping :

(kbyknnye aku xbuh sbb xdek. aku just sapu sos blackpaper, Mayonis & letak ikan bilis goreng rangup... hehe belasah.... sedap jugak... xpe, nxt time nak cube betul2 yg resepi nih...)

  • Aosa (serbuk daun hijau)
  • Bonito Flakes
  • Sos Okonomiyaki
  • Mayonis

Cara2 :

  • Campurkan adunan untuk tepung okonomiyaki. kacau sebati. adunan xperlu cair sangat atau pekat sangat. Kemudian masukkan bahan campuran lain. Gaul rata. Panaskan fry pan & letakkan sedikit minyak masak & bbrp titis minyak bijan. Kemudian, cedokkan 1 senduk adunan & letak di tengah2 fry pan. Masak adunan seperti masak lempeng. Masak kedua2 belah hingga keperang2an & ulang adunan sehingga habis. Selepas itu, topping kan dengan sos okonomiyaki, sapu rata, paipkan mayonis @ sapukan...kemudia tabur dengan bonito flakes. sedia dihidang panas2...sedapp...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...