Salam Kasih Dariku ;

Assalamualaikum & Salam Sejahtera. Terima Kasih byk2... Thanx a lot... Arigato... Gambsahabnida... sbb sudi singgah & belek2 dapurku ini. TERIMA KASIH & SELAMAT MENCUBE kepada yang sudi ingin mencube resepi2 yang ada di sini. Saya budak baru belajar. Hehehe... Mula ghairah & bersemangat dgn ape jua masakan sejak bergelar isteri & jadi surirumah. Sejak itu, setiap hari dok belek majalah2 resepi, internet & ape jua sumber utk mencari sesuatu yg menarik untuk dimasak & dijamu buat suami tercinta. Setiap hari jua cuba untuk belajar sesuatu yg baru. Tapi skang, berusaha untuk cube masak best2 sebab dah sibuk dgn kerja... Moga kalian dapat memberikan semangat & sokongan serta pandangan yg berguna buatku... Silalah FOLLOW, COMMENT & VOTE blog saya ini. Terima kasih daun kari... Lain kali dtg la cni lagi... hehe (~_^) Sebarang pandangan, bolehlah email saya di yayang.nasir@gmail.com atau pun YM : yayang2332. terima kasih.



Anda suke blog ini?

Jemput-jemput Ayam, Ayam Merah Pedas

Monday, May 16, 2011
Assalamualaikum... Morning u olz! ehehhe... awal ye aku bangun? Ala... tu pun, sbb hubby harini bgn utk g keje kul 6:15pg. So, pergi keje dah terang... aku pun xdek plak teringin nak lelapkan balik mate. Kalau selalu, bgn kul 5:00pg, menerawang la mate aku! lepas hubby g keje, aku solat subuh... sambung balik jap mimpi. ehhehe...

Pagi ni, aku panaskan jemput-jemput ayam malam tadi nye kat dalam oven tuk breakfast. Ingatkan semalam xnak masak atas sbb2 tertentu. Tp, memandangkan hubby suke makan kat rumah, x pelah... Asalnye masak jemput2 je. Pastu, bile terpk nak masak lauk pulak, jemput2 tu xterusik dek penangan ayam merah pedas ku... Perghh pedas gak chilli paste yang aku buat smlm. Ingatkan, cili kering yang kerinting yang pedas. Hurmm, so next time jgn buh banyak sangat. Perut aku sensitif sket makan pedas2 sangat. Dia scan abis kang...

Okla, jom tengok resepi2 kat bawah. Oh ye, jemput-jemput ayam tu sedap tau... Aku pun xsangke sesedap ni... Makan ngan cili sos & mayonis... Sedappp...

(1) Jemput-jemput Ayam

Bahan2 :

  • 1 mangkuk kecik Ayam tanpa tulang - potong kecik2 (tak perlu digoreng dahulu)
  • 1 sb pes bawang (aku rase, yang menyedapkannya adalah pes bawang. selalu buat pakai bawang biasa, xdeklah kaw2 camni... ayam tu rasa cam ala2 grill. terasa bahan2 tu meresap kat ayam)
  • 5 sb tepung gandum
  • Garam & 'secukup rasa' secukupnya
  • Sedikit air panas yang mendidih (utk lembutkan jemput2)
  • Sedikit air biasa
  • Minyak untuk menggoreng (tidak perlu banyak sangat. Cukup sekadar meliputi separuh jemput2)

Cara2 :

  • Masukkan tepung gandum, pes bawang, garam & perasa ke dalam mangkuk yang sederhana besar. Masukkan sedikit air panas yang mendidih, kacau sebati. Air panas tu tak perlu banyak sangat. Cukuplah sekadar boleh gaulkan kesemua tepung. Masukkan ayam yang telah dipotong kecik ke dalam mangkuk tepung. Masukkan sedikit air biasa. Pastikan ianya tidak cair. Gaul sebati. Panaskan minyak ke dalam kuali. Jemputkan @ sudukan sedikit demi sedikit bancuhan tepung & ayam tersebut ke dalam kuali. Goreng & terbalik2kan kedua2 belah jemput2 tersebut & pastikan ianya masak keperang2an kedua2 belah. Ulang sehingga bancuhan tepung habis. Sedia dihidang & sedap dimakan bersama sos cili & mayonis. Selamat Mencube!

(2) Ayam Merah Pedas

Bahan2 :

  • 4 ketul ayam sederhana besar
  • 3 sb pes cili
  • 1 sb pes bawang
  • 3 sb air asam jawa
  • Garam & Gula secukupnya
  • Air secukupnya

Cara2 :

  • Panaskan sedikit minyak ke dalam kuali. Tumis pes bawang & pes cili sehingga cili masak. Masukkan air, garam & gula secukupnya. Kacau sebati. Masukkan ayam & kacau sebentar. Tutup kuali & pastikan sehingga ayam masak @ kuah mendidih. Masukkan air asam jawa. Kacau & rasa kuah. Tambahkan perasa jika perlu. Tunggu sehingga mendidih & boleh dihidang untuk makan tengahari @ malam.

p/s : pes bawang @ pes cili boleh tgk resepi di bahagian 'categories'.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...