Salam Kasih Dariku ;

Assalamualaikum & Salam Sejahtera. Terima Kasih byk2... Thanx a lot... Arigato... Gambsahabnida... sbb sudi singgah & belek2 dapurku ini. TERIMA KASIH & SELAMAT MENCUBE kepada yang sudi ingin mencube resepi2 yang ada di sini. Saya budak baru belajar. Hehehe... Mula ghairah & bersemangat dgn ape jua masakan sejak bergelar isteri & jadi surirumah. Sejak itu, setiap hari dok belek majalah2 resepi, internet & ape jua sumber utk mencari sesuatu yg menarik untuk dimasak & dijamu buat suami tercinta. Setiap hari jua cuba untuk belajar sesuatu yg baru. Tapi skang, berusaha untuk cube masak best2 sebab dah sibuk dgn kerja... Moga kalian dapat memberikan semangat & sokongan serta pandangan yg berguna buatku... Silalah FOLLOW, COMMENT & VOTE blog saya ini. Terima kasih daun kari... Lain kali dtg la cni lagi... hehe (~_^) Sebarang pandangan, bolehlah email saya di yayang.nasir@gmail.com atau pun YM : yayang2332. terima kasih.



Anda suke blog ini?

Bee Hoon Asam Pedas

Saturday, May 14, 2011
Alhamdulillah... Assalamualaikum kawan2... kembali bersiaran. Sepanjang beberapa hari ni, banyak pulak cerita yg nak diceritakan sebenarnya.. Apapun, nnti aku cerite ye... Nak upload banyak resepi2 tertangguh... ecehhh... Hehehe... yela, berkongsi tu kan amalan yang mulia lagi berpahala. So, selagi aku terdaya untuk share apa jua masakan yang aku buat, aku kongsikan. InsyaAllah... mudah2an memberikan manfaat untuk semua...

Ni resepi ringkas aku & en suami. Bile suamiku tak mahu makan berat, aku masak la ape2 yg ringkas & mengenyangkan. Alhamdulillah...

Bee Hoon Asam Pedas

Bahan2 :

  • Bee Hoon sekeping (celur dengan air panas jangan lama2. Nnti boleh hancur)
  • 1/2 cawan udang
  • 1/2 cawan sotong
  • 1 sb pes bawang @ 5 biji bawang merah & 3 ulas bawang putih dikisar
  • 3 sb cili kisar
  • Sedikit air asam jawa
  • 1 ketul pes tom yam (dibancuh dgn sedikit air panas)
  • Garam, Gula & Air secukupnya

Sayur2 hiasan :

(boleh ikut selera sendiri)

  • Sedikit kobis (racik halus)
  • Sedikit lobak merah (potong halus)
  • sedikit taugeh (celur dgn air panas)
  • 1 batang cili merah (potong halus)
  • Sedikit daun bawang

Cara2 :

  • Panaskan sedikit minyak. Tumis pes bawang & cili kisar sehingga pecah minyak. Masukkan bancuhan pes tom yam, air asam jawa & kacau sebati. Masukkan udang & sotong bersama2 air, garam & gula secukupnya. Tutup periuk & tunggu sehingga udang & sotong masak. Setelah itu, rasa kuah tersebut & tmbah perasa jika perlu. Setelah mendidih, matikan api & sedia dihidangkan bersama2 bee hoon yang telah dicelur tadi & juga sayur2an. Simple bukan? Selamat Mencube.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...