Salam Kasih Dariku ;

Assalamualaikum & Salam Sejahtera. Terima Kasih byk2... Thanx a lot... Arigato... Gambsahabnida... sbb sudi singgah & belek2 dapurku ini. TERIMA KASIH & SELAMAT MENCUBE kepada yang sudi ingin mencube resepi2 yang ada di sini. Saya budak baru belajar. Hehehe... Mula ghairah & bersemangat dgn ape jua masakan sejak bergelar isteri & jadi surirumah. Sejak itu, setiap hari dok belek majalah2 resepi, internet & ape jua sumber utk mencari sesuatu yg menarik untuk dimasak & dijamu buat suami tercinta. Setiap hari jua cuba untuk belajar sesuatu yg baru. Tapi skang, berusaha untuk cube masak best2 sebab dah sibuk dgn kerja... Moga kalian dapat memberikan semangat & sokongan serta pandangan yg berguna buatku... Silalah FOLLOW, COMMENT & VOTE blog saya ini. Terima kasih daun kari... Lain kali dtg la cni lagi... hehe (~_^) Sebarang pandangan, bolehlah email saya di yayang.nasir@gmail.com atau pun YM : yayang2332. terima kasih.



Anda suke blog ini?

Ikan Kembung Asam Pedas Xpress, Sayur Kobis Bunga Kantan, Caramel Jelly

Monday, March 28, 2011
Ting tong... ting tong.... Assalamualaikum.... kedengaran bunyi loceng rumahku. Hurmm, abang dah balik. Detik hatiku. Terus aku meluru ke pintu depan. Maklumlah, aku ade dalam bilik, tgh on9. Sebaik aku bukak pintu rumah, terukir senyuman di wajah suamiku & lalu ku salam & cium tgnnya & cium ehem2..... hehe Kemudian aku tanya, "kenapa tgn abang bau satay ek?" Belum sempat dia jawab, terus diberikan bungkusan di tangannya kepadaku. Aku terus tersengih manje. "Hehehhehe... patutla bau satay. Eh, ape lagi ni bang?" Sebaik aku bukak bungkusan yang satu lagi, "Yeay! ade apam balik! hehe.... Macam tau2 je sayang dah teringin nak makan apam balik..." Senyum je suamiku. "Abang singgah pasar td. Mmg saje nak beli utk sayang..." "Hehehe... sonoknye... terime kasih, abang..."

Haha... itulah sedikit drama malam td. Dah lame teringin nak makan satay ngan apam balik. Tak sangka suamiku tau apa yg aku pk. Penah nak wat apam balik.... asik lupe je nak beli jagung tin tu... huhu... xpelah. Ape2 pun, kenyang sangat mlm td. Lauk Ikan Kembung Asam Pedas Xpress ngan Sayur Kobis Bunga Kantan aku pun licin kami makan.... Ditambah lagi Caramel Jelly yg aku buat... Alhamdulillah.... Caramel Jelly tu buat sbb nak guna agar2 yg tersalah beli. Nak beli yg plain, aku beli kaler merah lak.... huhu

Okla, kite jenguk resepi2 lauk aku malam td.

(1) Ikan Kembung Asam Pedas Xpress

Bahan2 :

  • 1 ekor ikan kembung (hehe yela..tuk makan 2 org je)
  • Sedikit Air asam jawa
  • 3 sb cili kisar
  • 1 btg serai
  • 1 inci lengkuas (aku xletak sbb xde)
  • 1 inci halia - tumbuk
  • Segenggam Daun Kesum (aku xde, aku belasah daun limau purut..sedap gak)
  • 1 btg Bunga Kantan (potong 2)
  • 5 ulas bawang merah - tumbuk
  • 3 ulas bawang putih - tumbuk
  • 1/2 inci kunyit hidup - tumbuk
  • sedikit belacan (aku xde)
  • 1 sb serbuk lada hitam
  • Sedikit buah keras - tumbuk
  • Garam secukupnya

Cara2 :

Perap ikan dengan air limau kasturi & sedikit garam dlm 10-15 mins. Kemudian tumis bahan tumbuk sampai wangi. Masukkan cili kisar & tumis sehingga pecah minyak. Kemudian masukkan semua bahan. Kacau sebati. Masukkan ikan & bubuh air (agak2 tenggelam ikan). Tutup periuk & tunggu hingga ikan masak. Rasa & tmbah garam jika perlu. Makan panas2 mmg sedap... menyegarkan.

(2) Sayur Kobis Bunga Kantan

Bahan2 :

  • Segenggam kobis yg di potong halus
  • 2 inci lobak merah (potong panjang & halus)
  • Segenggam kobis bunga (potong kecik)
  • 1 inci Bunga Kailan yg di racik halus
  • 1 ulas bawang putih - potong dadu
  • 2 ulas bawang merah - potong dadu
  • 1 sb sos tiram

Cara2 :

Tumiskan bawang merah & putih hingga naik bau. Kemudian masukkan sos tiram. Bubuh sedikit air & masukkan sayur2an. Masukkan garam jika perlu. Sedia dihidang.

(3) Caramel Jelly

Bahan2 :

  • 10gm serbuk agar2
  • 600 ml air
  • 300ml susu cair (sku belasah gune susu HL)
  • 120g gula (aku letak separuh je sbb susu HL tu pun dah manis)
  • 1 sb tepung kastard
  • 1 sk esen vanilla
Untuk Karamel :
  • 1 cwn gula @ 3/4
  • 3 sb air

Cara2 :

Utk karamel : masak gula menggunakan api sdhna. Kacau shg kuning keemasan & kelihatan berbuih. Kemudian, hati2 masukkan air & kacau sebati sehingga pekat. Angkat & tuang ke dalam bekas acuan. Kemudian, satukan susu & tepung kastard, kacau rata & tapis. Satukan air, gula & agar2. Kacau rata & masak di atas api sdhn. Bila dah larut, masukkan bancuhan susu & tpung kastard yg ditapis td. Kacau rata. Masak sampai bancuhan pekat. Angkat & tuang ke dalam bekas yang ada karamel td. Tunggu hingga 2 @ 3 jam sebelum dimasukkan ke dalam peti sejuk.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...